برای ارسال نوشته میبایست وارد شوید و یا ثبت نام کنید.
<a href=https://mastura.ir/?invite=zQ4SKqsEzM '>https://mastura.ir/?invite=zQ4SKqsEzM

آمنه  خضری نژاد نوشته . لینک . به قلم آمنه خضری نژاد در 23 اردیبهشت 1403 ساعت 03:02

آمنه  خضری نژاد لینک . 23 اردیبهشت 1403 03:02

آمنه  خضری نژاد آمنه خضری نژاد :
#213
03:05:14 - 1403/2/23
.
به بهانه روز جوان

لطفا به سوالات نمازی جوان پاسخ ندهید!
آشنایی با اصول پاسخگویی به سوالات جوانان
هادی عجمی
چرا خدا پيامبري در استراليا يا آفريقا يا آمريكا نفرستاد؟ جهنمي كه در آن افراد بي‌خدايي مثل اديسون و انيشتين باشند، ارزشش بيشتر از بهشتي‌ است كه در آن فقط بخور و بخواب است! 1400سال است كه هركس در حكومت اسلامي آمد، خود را اسلام واقعي ناميد؛ از همان اول تا بن‌لادن و حالا ابوبکر بغدادی! اسلام واقعي كجاست؟! این چه دین كاملی است که بالاي 70 فرقه دارد!
پاسخ این سؤال‌ها چندان سخت نیست. گردشی در اینترنت شما را به جواب می‌رساند؛ اما اگر جوانی از شما یکی ...

مشاهده ادامه مطلب

هادی عجمینوشته . لینک . به قلم هادی عجمی در 3 اسفند 1402 ساعت 07:09

هادی عجمیلینک . 3 اسفند 1402 07:09

دعا و فشار خون

دانشمندان واحد پزشکی دانشگاه دوک با ارزیابی تاثیر حضور هفتگی در مراسم دعا و نیایش بر فشارخون 400 سـالمند، به ایـن نتیجه پی بردند که سـالمندانی که به طور هفتگی در مراسم مذهبی شرکت داشـته اند و کتاب مقدس خود را مطالعه میکردند، دارای #فشارخون پایین تری نسـبت به افراد دیگر هستند.

منبع:
foghamoz.ir/product/doctv/

...

مشاهده ادامه مطلب

سیدمحمد عبداللهینوشته . لینک . به قلم سیدمحمد عبداللهی در 1 اسفند 1402 ساعت 14:53

سیدمحمد عبداللهیلینک . 1 اسفند 1402 14:53

خدایا چنان کن سرانجام کار
تو خشنود باشی و ما رستگار

آمنه  خضری نژاد نوشته . لینک . به قلم آمنه خضری نژاد در 13 بهمن 1402 ساعت 22:15

آمنه  خضری نژاد لینک . 13 بهمن 1402 22:15


مغضوبین و ضالین از منظر آیات الهی قرآن عظیم. 99
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
لا حول ولا قوه الا بالله العلی العظیم
موضوع: « مغضوبین » و « ضالین » چه کسانی هستند؟ (از منظر آیات الهی)
پیش گفتار
در این مقال با یاری جستن بیش از پیش از خداوند منان و بعونه؛ قصد بر این است تا برابر آنچه که در بخش اخیر سوره ی حمد یا فاتحه الکتاب در نمازهای واجب یا مستحب می خوانیم:« صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ (۷) فاتحه »؛
به این موضوع پرداخته شود که « مغضوبین » و « ضالین » چه کس ...

مشاهده ادامه مطلب

نوشته . لینک . به قلم سید رضا شفیع اف در 11 آذر 1402 ساعت 22:26

لینک . 11 آذر 1402 22:26

مغضوبین و ضالین از منظر آیات الهی قرآن عظیم. 99/1

گفتار دوم: ضالین (علل و انواع گمراهی)
الف - از جمله علل « گمراهی » ؛ خدعه با خدا و مومنین، بیماری دل داشتن، فساد در زمین، نفاق و استهزای مومنین و با مومنین ایمان نیاوردن است، و لذا هر کس که گرفتار این امور ناستوده شود در واقع « گمراهی » را به جای « هدایت » خریده و در تاریکی ها قرار می گیرد، در حالی که برای هدایت یافتن نیاز به نور می باشد. به هر جهت هر کس از « مردم » که می گوید که « ایمان به خدا » و « ایمان به روز دیگر » دارد باید علاوه بر گفتار به این مهم؛ در عمل هم از مومنین باشد و از این افعال ناشایست خدعه و فساد در زم ...

مشاهده ادامه مطلب

نوشته . لینک . به قلم سید رضا شفیع اف در 11 آذر 1402 ساعت 22:24

لینک . 11 آذر 1402 22:24

مغضوبین و ضالین از منظر آیات الهی قرآن عظیم. 99/2
ح - از دیگر عوامل « گمراهی » انسانها؛ « شیطان » را از غیر « الله » ولّی خود گرفتن است که نتیجه ی چنین ولایتی روشن است از آن جهت که ولایت کسی قبول می شود که دشمن آشکار آدمی است و به عمل فحشا دستور می دهد؛ در صورتی که باید خداوند یکتا را به عنوان یک مومن، ولی خود دانست و از دوستی شیطان پرهیز نمود چرا که تبعات خود را این کار اخیر دارد: « یَا بَنِی آدَمَ لا یَفْتِنَنَّکُمُ الشَّیْطَانُ کَمَا أَخْرَجَ أَبَوَیْکُمْ مِنَ الْجَنَّةِ یَنْزِعُ عَنْهُمَا لِبَاسَهُمَا لِیُرِیَهُمَا سَوْآتِهِمَا إِنَّهُ یَرَاکُمْ هُوَ وَقَبِیلُهُ مِنْ حَیْثُ لا تَرَو ...

مشاهده ادامه مطلب

نوشته . لینک . به قلم سید رضا شفیع اف در 11 آذر 1402 ساعت 22:23

لینک . 11 آذر 1402 22:23

مغضوبین و ضالین از منظر آیات الهی قرآن عظیم. 99/3
س- اینکه از دیگر علل « گمراهی » افراد انسانی، همانا در زمره « مجرمین » بودن آنهاست که اقوامی که سرگذشت آنها در قرآن کریم آمده و بخاطر اطاعت نکردن رسولان و آیات الهی مورد عذاب او واقع شدند، نمونه آنند و لذا تبعات دو سرایی مجرم بودن خود را از جانب خداوند یگانه دیده و خواهند دید: « إِنَّ الْمُجْرِمِینَ فِی ضَلالٍ وَسُعُرٍ (٤٧) یَوْمَ یُسْحَبُونَ فِی النَّارِ عَلَى وُجُوهِهِمْ ذُوقُوا مَسَّ سَقَرَ (٤٨) قمر با توجه به تمام آیات سوره »؛ فقط باید از سرانجام آنها درس عبرت گرفت و از متقین بود: « إِنَّ الْمُتَّقِینَ فِی جَنَّاتٍ وَنَهَرٍ (٥٤) ...

مشاهده ادامه مطلب

نوشته . لینک . به قلم سید رضا شفیع اف در 11 آذر 1402 ساعت 22:21

لینک . 11 آذر 1402 22:21

مغضوبین و ضالین از منظر آیات الهی قرآن عظیم. 99/4

گمراهان و پیامدهای گمراه شدن
یعنی کسانی که پیش از آمدن هدایت الهی پیرامون اصول و فروع و احکام و مسایل متنوع دین، از مصادیق آن بوده اند[1]، یعنی پیشه کنندگان کفر پس از ایمان آوردن[2]، یعنی ناامیدان از رحمت الهی[3]، یعنی انجام دهندگان گناه کبیره ای همچون قتل نفس[4]، یعنی پیروی کنندگان سنت پیشینیان و پدران در امر پرستش از غیر خدا[5]، یعنی مشرکین از بت پرستان[6]، یعنی اصحاب شمال[7]، یعنی دوری کنندگان از دادن حق بیچارگان و بینوایان از آنچه خداوند روزی شان کرده[8]، یعنی از مجرمین و گناهکاران بودن[9]، یعنی ولایت مداران شیطان ...

مشاهده ادامه مطلب

نوشته . لینک . به قلم سید رضا شفیع اف در 11 آذر 1402 ساعت 22:20

لینک . 11 آذر 1402 22:20

مغضوبین و ضالین از منظر آیات الهی قرآن عظیم. 99/5

نتیجه گیری این مبحث (ضالین)

الف) اینکه هدایت و ضلالت به دست خداوند یکتا یعنی همان « الله » می باشد و برای هدایت شدن از سوی او و نیز گمراه نشدن، باید پیروی آیات او را نمود.

ب) اینکه گمراهی و یا راهنمایی شدن هر کس، برای خودش است: « قُلْ إِنْ ضَلَلْتُ فَإِنَّمَا أَضِلُّ عَلَى نَفْسِی وَإِنِ اهْتَدَیْتُ فَبِمَا یُوحِی إِلَیَّ رَبِّی إِنَّهُ سَمِیعٌ قَرِیبٌ (٥٠) سبا با توجه به آیات 45-54 ».

پ ) اینکه برای کسی که از سوی خداوند یکتا گمراه شده باشد، هدایتگری نخواهد بود همانگونه که برای کسی ...

مشاهده ادامه مطلب

نوشته . لینک . به قلم سید رضا شفیع اف در 11 آذر 1402 ساعت 22:16

لینک . 11 آذر 1402 22:16

نماز استغاثه به حضرت زهرا سلام الله علیها

روایت شده: حضرت فاطمه(سلام‌الله‌علیها) دو رکعت نماز می‌خواند که جبرئیل به ایشان آموخته بود.

آن حضرت در رکعت اوّل پس از سوره «حمد» «صد مرتبه» سوره «قَدر» و در رکعت دوّم بعد از سوره «حمد» «صد مرتبه» سوره «توحید» را می‌خواند و چون سلام می‌داد این دعا را می‌خواند:

سُبْحَانَ ذِى الْعِزِّ الشَّامِخِ الْمُنِيفِ، سُبْحَانَ ذِى الْجَلاَلِ الْباذِخِ الْعَظِيمِ، سُبْحَانَ ذِى الْمُلْكِ الْفَاخِرِ الْقَدِيمِ، سُبْحَانَ مَنْ لَبِسَ الْبَهْجَةَ وَالْجَمَالَ، سُبْحَانَ مَنْ تَرَدّىٰ بِالنُّورِ وَالْوَقَارِ، سُبْحَانَ مَن ...

مشاهده ادامه مطلب

جبهه تبلیغی عترتی هانوشته . لینک . به قلم جبهه تبلیغی عترتی ها در 6 آذر 1402 ساعت 15:52

جبهه تبلیغی عترتی هالینک . 6 آذر 1402 15:52

قنوتخطر تعطیلی و خالی شدن برخی از مساجد

در پی هشدار دلسوزانه آیت الله العظمی نوری همدانی نسبت به وضعیت تأسف برانگیز برخی از مساجد بسته و غیرفعال، «مرتضی نجفی قدسی» از فعالان قرآنی کشور در یادداشتی با عنوان “از بسته بودن و خلوتی مساجد بترسیم” به تحلیل این مسئله و اشکال اصلی در اداره ی امور مساجد پرداخته است.

متن این یادداشت به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

اهمیت مساجد در حفظ مکتب اسلام و گسترش آن بر کسی پوشیده نیست و انقلاب اسلامی ملت ایران نیز خ ...

مشاهده ادامه مطلب

جبهه تبلیغی عترتی هانوشته . لینک . به قلم جبهه تبلیغی عترتی ها در 6 آذر 1402 ساعت 15:44

جبهه تبلیغی عترتی هالینک . 6 آذر 1402 15:44

کارکرد های تحلیلی نماز(نیت=کارکرد پنهان)

در اسلام نماز یکی از شاخص‏ترین آیین‌هاست. اولین جزء نماز اراده و قصد(نیت) است. در جامعه شناسی کارکردی نیز به قصد و هدفی که از اعمال کنش‌ها در نظر گرفته می‌شود، قصد یا نیت[Intention] گفته می‌شود و به چنین کنشی، کنش هدفمند[Intentional action] اطلاق می‌گردد. که کارکرد‌های خاصی را به دنبال دارد. آثاری که در نیت نمازگذار مطرح بوده‏ اند، کارکرد آشکار و آنچه از ابتدا در نیت او مطرح نبوده است، کارکرد پنهان نام دارند. از کارکردهای آشکار نماز می‌توان به ابراز بندگی و انجام امر الهی، افزایش درجه خلوص، دور شدن از بدی‌ها و … اشاره کرد.

...

مشاهده ادامه مطلب

سیدمحمد عبداللهینوشته . لینک . به قلم سیدمحمد عبداللهی در 23 آبان 1402 ساعت 23:45

سیدمحمد عبداللهیلینک . 23 آبان 1402 23:45

امیل دورکیم که از نخستین جامعه شناسان دین به شمار می‏رود، بر آن است که یک اجتماع مذهبی همواره از طریق آیین که اقدامی رسمی‌ و دارای سبک خاص است مانند نماز، ورد یا ذکر یا تزکیه تشریفاتی، به سوی امر مقدس هدایت می‌شود. آیین جزء ضروری مذهب است.- یان رابرتسون، درآمدی بر جامعه، ص۳۳۲٫ (تحلیل کارکرد اجتماعی نماز)

سیدمحمد عبداللهینوشته . لینک . به قلم سیدمحمد عبداللهی در 23 آبان 1402 ساعت 22:43

سیدمحمد عبداللهیلینک . 23 آبان 1402 22:43

در کشور اسلامی حرکت وسایل نقلیه ‌‌‌مثل قطار ،اتوبوس و هواپیما باید پس اقامه نماز باشد امکانی را فراهم کنیم و تنظیم وقت انجام دهیم.

آمنه  خضری نژاد نوشته . لینک . به قلم آمنه خضری نژاد در 16 شهریور 1402 ساعت 03:15

آمنه  خضری نژاد لینک . 16 شهریور 1402 03:15

قنوتبانویی که شان و منزلت علما را داشت

به گزارش عترتنا؛مرتضی نجفی‌قدسی، فعال قرآنی در یادداشتی به مناسبت درگذشت مرحومه فخری فلسلفی از وی به عنوان بانویی که شأن و منزلت علما را داشت، یاد کرد. متن این یادداشت بدین شرح است:
رَبَّنَا اغْفِرْ لِی وَ لِوالِدَیَّ وَ لِلْمُؤْمِنِینَ یَوْمَ یَقُومُ الْحِسابُ

صبح روز سه‌شنبه ۲۰ تیرماه بانوى عالمه و مؤمنه مرحومه فخرى فلسفى تنکابنى در سن ٨٧ سالگى دارفانى را وداع گفت. او آخرین فرزند مرحوم آیت‌الله العظمى شیخ محمدرضا تنکابنى از عالمان رب ...

مشاهده ادامه مطلب

جبهه تبلیغی عترتی هانوشته . لینک . به قلم جبهه تبلیغی عترتی ها در 24 تیر 1402 ساعت 18:13

جبهه تبلیغی عترتی هالینک . 24 تیر 1402 18:13

نماز دژ محکم خداوند است که مومن را از خطرات حفظ می کند. خداوند در قرآن کریم می فرمایند: ان الصلاه تنهی عن الفحشاء و المنکر(عنکبوت، 45) همانا نماز از کارهای زشت و کارهای ناپسند باز می دارد.
امام علی علیه السلام در حدیثی می فرمایند: الصلاه حصن الرحمن و مدحره الشیطان(غررالحکم، ح2213) نماز دژ محکم خداوند مهربان و وسیله ی راندن شیطان است. از این آیه و روایت آنچه به دست می آید این است که انسان برای اینکه از جنود شیطان و اعمال پلید به دور باشد، باید به نماز پناه اورد.
پس بر هر مومن خداجویی لازم است به نماز خود اهمیت ویژه داشته باشد تا به وسیله ی آن از خطرات و وسوسه های شیطان ایمن باشد. ...

مشاهده ادامه مطلب

نوشته . لینک . به قلم محمدرضا حمودی در 27 اسفند 1401 ساعت 01:26

لینک . 27 اسفند 1401 01:26

یک یادداشت مرتبط با وظیفه ما در این ایام:

http://www.shabestan.ir/detail/News/1230139

http://www.shabestan.ir/detail/News/1230139

هادی عجمینوشته . لینک . به قلم هادی عجمی در 16 آبان 1401 ساعت 17:20

هادی عجمیلینک . 16 آبان 1401 17:20

اعود بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

لا حول ولا قوه الا بالله العلی العظیم

عنوان گفتمان: ذکر الله و آثار آن

پیش گفتار

ذکر گفتن یکی از خصایص انسان است؛ اما اینکه نوع آن و آثار مطلوبش کدام باشد و اینکه بنی آدم با کدام نوع ذکر و به چه روشی و بر اساس چه منبعی به آنچه که مطلوبش است یعنی آرامش و بدور بودن از هرگونه نگرانی و اضطرابی می رسد؛ این مهم است؛ امری که در این مقال به یاری خداوند یکتا، قصد بر این است تا بر اساس آیات الهی قرآن کریم، مبحثِ ذکر بویژه بطریق اولی « ذکر الله » از زوایای معانی، آثار و برکا ...

مشاهده ادامه مطلب

نوشته . لینک . به قلم سید رضا شفیع اف در 16 مهر 1401 ساعت 10:31

لینک . 16 مهر 1401 10:31

معانی ذکر

الف ) ذکر یعنی قرآن کریم و کتب الهی

1- قرآن؛ یعنی کتابی که به عنوان ذکر از سوی خداوند یکتا نازل شده و خود او یعنی «الله» هر لحظه در هر زمان و مکانی نگاهبان آن است: « إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ (٩) حجر».

2- و ذکر یعنی کتاب قرآن، که نازل شده تا در آن خرد ورزیده شود: « لَقَدْ أَنْزَلْنَا إِلَیْکُمْ کِتَابًا فِیهِ ذِکْرُکُمْ أَفَلا تَعْقِلُونَ (١٠) انبیاء».

3- و ذکر یعنی قرآن کریم که رحمت و ذکری برای مومنین است: « أَوَلَمْ یَکْفِهِمْ أَنَّا أَنْزَلْنَا عَلَیْکَ الْکِتَابَ یُتْلَى عَلَیْهِمْ إِن ...

مشاهده ادامه مطلب

نوشته . لینک . به قلم سید رضا شفیع اف در 16 مهر 1401 ساعت 10:26

لینک . 16 مهر 1401 10:26

ث ) ذکر یعنی یادآور نعمت های الهی بر خویش شدن

1- به عنوان مورد نخست؛ خداوند یکتا در جایی مومنین را مخاطب قرار می دهد تا ضمن تقوای الهی و اعتصام به قرآن به عنوان حبل الله و دوری از فرقه فرقه شدن؛ نعمت او را بر خودشان یادآور و متذکر شوند: « یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلا تَمُوتُنَّ إِلا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُونَ (١٠٢) وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلا تَفَرَّقُوا وَاذْکُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ کُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَکُنْتُمْ عَلَى شَفَا حُفْرَةٍ مِنَ النَّا ...

مشاهده ادامه مطلب

نوشته . لینک . به قلم سید رضا شفیع اف در 16 مهر 1401 ساعت 10:24

لینک . 16 مهر 1401 10:24

د ) ذکر یعنی متذکر آیات الهی شدن

1- یعنی اینکه وقتی بر انگیخته شدن رسولان الهی توسط حضرتش جل عظمته برای انجام رسالت در قبال قوم و امت هایشان و هدایت رسولانش، خود یک ذکری برای جهانیان است؛ پس به عنوان یک مومن باید به این هدایت الهی اقتدا نمود و متذکر آن شد که آری هدایت تنها به دست خداوندی است که دانای به هدایت شدگان است: « أُولَئِکَ الَّذِینَ هَدَى اللَّهُ فَبِهُدَاهُمُ اقْتَدِهِ قُلْ لا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِنْ هُوَ إِلا ذِکْرَى لِلْعَالَمِینَ (٩٠) انعام با توجه به آیات 82-89 » .

2- و چه خوب است که انسان آنچه را بواسطه ی آیات و رسولان الهی تذکر داده می ش ...

مشاهده ادامه مطلب

نوشته . لینک . به قلم سید رضا شفیع اف در 16 مهر 1401 ساعت 10:23

لینک . 16 مهر 1401 10:23

ز ) ذکر یعنی قرآن برای انذار زنده ها می باشد

1- و این بدان معنی است که قرآن، کتابی روشن و ذکر می باشد؛ آن هم برای انذار و بیم دادن کسانی که زنده اند و نیز آن تحقق گفتار بر کفار است: « وَمَا عَلَّمْنَاهُ الشِّعْرَ وَمَا یَنْبَغِی لَهُ إِنْ هُوَ إِلا ذِکْرٌ وَقُرْآنٌ مُبِینٌ (٦٩) لِیُنْذِرَ مَنْ کَانَ حَیًّا وَیَحِقَّ الْقَوْلُ عَلَى الْکَافِرِینَ (٧٠) یاسین ». یعنی آیات این کتاب (قرآن) برای مردگان نیست، بلکه برای زنده هاست تا بدانان رسانده و خوانده و بر روی آنها تفقه و تفکر و ... تعقل شود.

2- و بنابراین می شود گفت از این جهت است که خداوند یکتا به رسولش می فرماید ک ...

مشاهده ادامه مطلب

نوشته . لینک . به قلم سید رضا شفیع اف در 16 مهر 1401 ساعت 10:22

لینک . 16 مهر 1401 10:22

ش) عوارض غفلت و اعراض از ذکر خداوند یکتا

1- اعراض و دوری نمودن از ذکر الله، تبعات دنیایی و آخرتی دارد، یکی از عوارض اعراض از ذکر الله، برداشتن بار سنگین و دیدن کیفر الهی در سرای دیگر است: « کَذَلِکَ نَقُصُّ عَلَیْکَ مِنْ أَنْبَاءِ مَا قَدْ سَبَقَ وَقَدْ آتَیْنَاکَ مِنْ لَدُنَّا ذِکْرًا (٩٩) مَنْ أَعْرَضَ عَنْهُ فَإِنَّهُ یَحْمِلُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ وِزْرًا (١٠٠) خَالِدِینَ فِیهِ وَسَاءَ لَهُمْ یَوْمَ الْقِیَامَةِ حِمْلا (١٠١) یَوْمَ یُنْفَخُ فِی الصُّورِ وَنَحْشُرُ الْمُجْرِمِینَ یَوْمَئِذٍ زُرْقًا (١٠٢) طاها با توجه به آیات 98-104».

2- و دیگری زندگی سخت و نیز نا ...

مشاهده ادامه مطلب

نوشته . لینک . به قلم سید رضا شفیع اف در 16 مهر 1401 ساعت 10:21

لینک . 16 مهر 1401 10:21

ض) نتیجه گیری پایانی (مرتبط با موضوع ذکر الهی)

1- اینکه منظور از ذکر در دین اسلام، ذکر «الله» است و نه جز آن. پس باید بسیار ذکر الله را گفت تا از برکات دو جهانی آن به لطف الهی بهره مند شد.

2- اینکه باید به یاد خداوند بود که اگر چنین باشد آن وقت او هم به یاد ذکر کوینده اش خواهد بود و علاوه بر این باید از شکر گزاران او و نعمت هایش بود و نه از ناسپاسان: « فَاذْکُرُونِی أَذْکُرْکُمْ وَاشْکُرُوا لِی وَلا تَکْفُرُونِ (١٥٢) بقره با توجه به آیات 143-157». چه اینکه خداوند یکتا راضی به کفر بندگانش نیست و کفر و ناسپاسی را بر آنان نمی پسندد و می خواهد که شکر گزار نعمت هایش با ...

مشاهده ادامه مطلب

نوشته . لینک . به قلم سید رضا شفیع اف در 16 مهر 1401 ساعت 10:21

لینک . 16 مهر 1401 10:21

x
ورود به سیستم
ورودثبت نام