■ سلام وقت بخیر ۱- آیا نمازی که در قرآن به الصلوة معروف است، همین نمازی است که ما انجام میدیم یا منظور الصلوة در قرآن مساله دیگری است؟ ۲- نماز به این شکل در قرآن بیان شده؟ و چرا روش انجام وضو در قرآن با دقت بیان شده ولی روش انجام الصلوة بیان نشده؟ ۳- آیا منظور از الصلوة در قرآن صرفا یاد و ذکر خداوند متعال نیست؟

پاسخ از طرف محمد قهرمانی: بسم الله الرحتم الرحیم
سلام علیکم

درباره سه تا سوالی که فرمودید چند تا نکته رو اشاره میکنم و ان شاء الله جواب هر سه تا سوال ‏مشخص میشه ‏
نکته اول اینکه درباره واژه صلاة اینه که واژه صلاة به دو نحو درآیات قرآن به کار برده شده
‏ گاهی اوقات بعد از واژه صلاة حرف علی وجود داره که اینجا به معنای دعا کردن مثل اون ایه معروف ‏إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا ﴿احزاب:۵۶﴾ هم بعد ‏از ُیصَلُّونَ "علی" داره هم بعد از صَلُّوا " علی" داره که اینجا به معنای نماز نیست بلکه به معنای ‏دعاست اگر بعد از واژه صلاة "علی" نباشه به معنای نماز یعنی همان ارکان مخصوص است اما این ‏نماز و ارکان مخصوصه در آیات قران هم برای انبیا گذشته به کار رفته و هم برای نبی مکرم اسلام ‏حضرت محمد (ص) اگر مثلا به حضرت موسی (ع) می فرماید وَأَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِكْرِي این نماز هست ولی ‏نماز ارکان مخصوصی است که در دین حضرت موسی بوده البته نحوه نماز ایشان با نحوه ی نماز ما ‏متفاوت هست یا مثلا حضرت عیسی در گهواره می فرماید که: وَ أَوْصانِي بِالصَّلاةِ وَ الزَّكاةِ خداوند مرا ‏وصیت کرده به صلاة و زکات این هم برای حضرت عیسی (ع) است و یا انبیاء دیگه ای که واژه صلاة‏ ‏براشون به کار برده شده ولی کیفیت این ارکان مخصوص و نماز در قبل از پیامبر و در زمان پیامبر ‏گرامی اسلام متفاوته این هم نکته دوم
‏ نکته سوم: اینک چرا خداوند کیفیت صلاة را بیان نکرده و بعضی از احکام دیگر را بیان کرده این هم ‏میدونید که در آیات قرآن تمام احکام به صورت مفصل بیان نشده و خداوند ما رو ارجاع داده به پیامبر ‏گرامی اسلام یعنی اگر می خوانیم أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ (نساء : 59) یعنی اینکه ببینید پیامبر ‏هرچی عمل کردند شما همان جور عمل بکنید بنابراین اگر پیامبر می فرمایند صَلوا کما رَأَیتُمُونِی ‏أُصَلی؛ همان‌گونه که می‌بینید من نماز می‌خوانم، نماز بخوانید» باید به کلام پیامبر عمل بکنیم یا اگر ‏آیات قرآن میفرماید: ما آتاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ هرچی پیامبر براتون می آورند را بگیرید ما باید همون ‏نحوی عمل بکنیم که پیامبر گرامی اسلام به ما امر کردن یا لَقَد كانَ لَكُم في رَسولِ اللَّهِ أُسوَةٌ حَسَنَةٌ " ‏بيقين براى شما در(روش)فرستاده خدا،(الگويى براى)پيروى نيكوست" هم دلالت بر همین میکند
و نکته بعدی خداوند متعال بعضی از احکام را مستقیما در آیات قرآن بیان کرده و در خیلی از احکام ‏ما را ارجاع داده به پیامبر گرامی اسلام و کلام معصومین (ع) بنابراین همانطور که خداوند آتُوا الزَّكاةَ ‏می فرماید ولی احکام زکات رو باید از پیامبر و اهل بیت بگیریم در آیات قرآن هم أَقِيمُوا الصَّلاةَ رو ‏میگه ولی کیفیت نماز رو باید از پیامبر گرامی اسلام بگیریم ان شاالله که موفق و مؤید باشید ‏

پاسخ از حجت الاسلام علی اکبر وحیدی از اساتید مرکز تخصصی نماز

برای شنیدن پاسخ صوتی استاد از لینک زیر استفاده کنید
https://qunoot.net/App/listens.item.php?showid=1481
1402/12/9 ساعت 11:01
کد : 1464
لینک مطلب

■ این که علمای بزرگ (مرحوم قاضی مرحوم بهجت مرحوم مجتهدی و ...) می‌گویند که اگر نماز اول وقت بخوانید به مدارج عالیه می‌رسید واقعا صحیح است؟ از آن طرف با (و ان لیس للانسان الا ما سعی ) منافاتی ندارند!؟ آیا واقعا می‌توان با نماز اول وقت به مرتبه‌های بالا (مادی و معنوی) رسید؟

البته که صحیح است، آنها که از خود چیزی نگفته‌اند، همان بازگویی آیات و احادیث می‌باشد. اما باید هم به بیان آنها دقت کنیم و هم به نماز. الف – آیا گفته‌اند که فقط نماز اول وقت و آن هم به صورت خواندن (نه اقامه نمودن)، برای رشد و تعالی کفایت دارد؟! یا ...

■ فلسفه و حکمت نماز آیات چیست؟

پاسخ اول: از آنجا که علت واجب شدن نماز آیات اموری است که شباهت زیادی به وقایع زمان قیامت دارد، نماز آیات واجب شده است تا عاملی باشد برای اینکه انسان به یاد خدا و قیامت و وضعیت هولناک آن بیفتد و در نتیجه متذکر مرگ شده، به تقوا و عمل صالح بپردازد.(اسرا ...

■ نمازخواندن در قسمت‌های مشترک آپارتمان با وجود نارضایتی برخی مالکان، چه حکمی دارد؟ در صورت عدم رضایت بعضی از مالکین، نماز خواندن در قسمتهای مشترک ساختمان آپارتمانی ( مثل راهرو، حیاط و ... که همه ساکنین به صورت مشاع مالک‌اند) چه حکمی دارد؟ (در صورتی که در قراردادهای گذشته چیزی ذکر نشده باشد)

تصرفات غیر معمول در مشاعات ساختمانها بدون رضایت کلیه شرکا جایز نیست، مگر آنکه ضرورتی در بین باشد. ضمائم: پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[1] حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): در مشاعات بدون رضایت کلیه شرکا تصرف جایز ن ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز